blog-en
The ideal salesperson for your growth company? These are their 5 characteristics!
May 18, 2022 - min. read

Tech startups veranderen snel – héél snel – en hebben nood aan een gezonde groei om snel gelanceerd te geraken én te kunnen schalen. Cruciaal voor die groei? Sterke sales! Maar ook de salestactieken en salesstrategieën kunnen van dag tot dag verschillen.
De ideale sales voor groeibedrijven moet dan ook uit bijzonder hout gesneden zijn. Is jouw bedrijf op zoek naar een eerste of extra salestalent om snel en efficiënt te groeien? Hieronder ontdek je welke 5 eigenschappen de ideale sales voor groeibedrijven zéker moet hebben!
Het cruciale belang van sales bij groeibedrijven
Gevestigde bedrijven kunnen rekenen op een zekere naamsbekendheid, reputatie en jarenlange relaties met vaste klanten die trouw zijn en blijven kopen. Groeibedrijven hebben die naamsbekendheid niet, niet naar klanten toe en niet naar potentiële medewerkers toe.
Dat is dan ook meteen een eerste grote uitdaging voor marketing en sales. Om die reden wordt er vaak ook op véél paarden gewed zonder specifieke focus. Daardoor kunnen veel sales efforts verloren gaan.
Heeft je groeibedrijf funding gekregen van investeerders? Dan sta je ook nog eens onder druk om zo snel mogelijk een bekwame sales te vinden en een deftige omzet te draaien.
Bovendien is er vaak een momentum dat gegrepen moet worden, bijvoorbeeld als je technologie bouwt waar slechts enkele spelers mee bezig zijn. Hoe sneller jouw bedrijf is, hoe meer marktaandeel je kan grijpen. That’s where sales comes in!
Sales doen terwijl je veel cash pompt in groei is stresserend en kan wegen op je bedrijf. Je hebt dan ook salesmensen nodig met de juiste eigenschappen die bijvoorbeeld management en operationele taken nog kunnen én willen combineren, vaak zonder begeleiding.
5 eigenschappen van de ideale sales voor groeibedrijven
1. De ideale sales voor groeibedrijven is flexibel en stressbestendig
Binnen de wereld van tech startups kan een werkomgeving er snel anders uitzien en iedere week aangepast worden. Dat hoeven we jou niet te vertellen. De workload kan daarbij sterk schommelen of toenemen, en het kan ook best zijn dat de lat plots hoger en hoger komt te liggen.
Je sales? Die moet meekunnen. Als je salesprofessionals stagneren en/of niet openstaan voor snelle verandering dan zullen ze je groei vertragen. Bovendien kan het management zo het gevoel krijgen dat sales niet mee is met de ingeslagen visie. Da’s nooit handig.
Tip: Toets regelmatig de groeiplannen van je bedrijf met het algemeen management en/of met je investeerders om je business klaar te stomen voor verandering. Is de conclusie dat er extern salesadvies, -ondersteuning, -training of -tools nodig zijn? Geef dit dan zo snel mogelijk aan. Leid de verandering, onderga ze niet.
2. De ideale sales voor groeibedrijven heeft een straffe werkethiek
Een goede sales voor groeibedrijven? Die begrijpt dat hij of zij op een raket zit. Dat vergt de nodige werkethiek. Zonder kerosine gaat er niets de lucht in. Terwijl de raket vertrekt, heeft hij of zij vaak nog niet de nodige ondersteuning op alle vlakken. Wat dat betekent? Soms een serieus tandje bijsteken!
In het begin is het ook heel belangrijk om zichtbaarheid te creëren en te netwerken. Belangrijk aspect van de job: get the brand out there! Dat doe je natuurlijk niet alleen tussen 9 en 5, maar op alle relevante events. Niet iedere sales heeft de drive die hiervoor nodig is.
Verder moet je sales snel het vertrouwen zien te winnen van het management, en dan vooral de CEO, zodat hij of zij dit kan uitstralen naar de investeerders van je bedrijf en zijn of haar beloftes kan waarmaken.
Omgekeerd moet je sales zelf ook vertrouwen hebben in het management, zodat hij of zij de overeengekomen visie goed kan en wil nastreven. Zonder wederzijds vertrouwen zal de samenwerking nooit optimaal verlopen.
3. De ideale sales voor groeibedrijven leert snel bij
Met de groei van je bedrijf komt er ook steeds meer structuur, steeds meer processen die – liefst met het oog op continue innovatie – op punt gesteld en gehouden moeten worden. Bijleren is dus de boodschap, zeker voor sales.
Vaak liggen er voor groeibedrijven véél kansen in het verschiet om door te groeien, maar als je bedrijf en je sales op bepaalde topics niet kunnen bijbenen dan ga je het verschil niet kunnen maken. Zoek dus een sales die snel bijleert en innovatieve kansen grijpt!
4. De ideale sales voor groeibedrijven is ondernemend
Voor groeibedrijven is een ondernemende ‘Jack of all trades’ beter dan een sales pur sang die het gewend is om aan ‘eendimensionale’ verkoop te doen. Het salesklimaat vergt initiatief en proactiviteit.
Business development is een sleutelaspect bij groeibedrijven. Het gaat niet om sales van A naar B, maar om het betrekken van de juiste interne mensen om zo efficiënter te verkopen. Maar ook om te blijven nadenken over een gepaste strategie om een bepaalde doelgroep te triggeren. Hierbij is marketing een cruciaal element.
Zo moet je Marketing voor jou laten werken en moet het een tandem vormen met sales. De sales weet beter waar marketing zich in de toekomst naar kan richten omdat het rechtstreekse feedback van de markt krijgt.
5. De ideale sales voor groeibedrijven is creatief
Als je merk of technologie (nog) onbekend of nieuw is, dan is het cruciaal om creatief uit de hoek te komen op het gebied van sales.
Klassieke verkooptechnieken zullen dan simpelweg niet volstaan. Je sales moet meer verhaal creëren, meerdere ‘angles’ vinden om tot een verkoop te komen. Dit ook via verschillende kanalen en het strategisch gebruik van marketing. Gebruik de tools die we vandaag de dag voor handen hebben! Dit kan een combinatie zijn van CRM, social media en andere digital marketing efforts.
Tip: een sales die goed kan copywriten? Da’s een grote plus! Sterke teksten overtuigen – of het nu gaat om mailings of LinkedIn outreach – en zullen het verschil kunnen maken!
Op zoek naar een sterke sales voor jouw groeibedrijf?
Ben je op zoek naar een goede sales voor je groeibedrijf, maar weet je niet waar te beginnen of vind je maar niet de juiste match?
Doe beroep op een sales staffing expert om snel de juiste talenten aan te trekken voor je openstaande salesvacature.
Vragen of interesse? Aarzel niet om Headlight te contacteren via info@headlight.be of +32 471 64 90 09. We helpen je business graag groeien!