blog

Waarom jij moet kiezen voor een carrière als tech sales pro

mei 5, 2022 - min. read

Denk jij bij de term ‘sales’ nog altijd aan die gladde autoverkoper met zijn vlotte babbel? Think again! Sales is de afgelopen decennia geëvolueerd van just a job naar een serieus en uitdagend vakgebied. Die evolutie hebben we voor een flink stuk te danken aan tech sales.

Benieuwd waarom jij moet kiezen voor een carrière als tech sales pro? Hieronder zetten we de uitdagingen en de voordelen van een carrière in tech sales op een rij.

Wat zijn de uitdagingen van een tech sales pro?

Het cliché wil dat je vooral lef en overtuigingskracht nodig hebt om een goede verkoper te zijn. In realiteit is sales ondertussen op heel wat meer gebaseerd dan enkel buikgevoel. De klant is immers veel slimmer geworden. Dat heeft onder andere te maken met het internet en sociale media: klanten vinden vandaag in enkele klikken een schat aan informatie over alle mogelijke producten en services.

Bovendien hebben ze veel meer tools ter beschikking om bedrijfsprocessen in kaart te brengen en op te volgen, en de resultaten van bepaalde acties te meten. Het is dus makkelijker geworden om het effect na te gaan van verschillende oplossingen op hun business.

Daardoor is het niet langer voldoende om jouw product de hemel in te prijzen. Als sales pro moet je vandaag goed begrijpen wat de problemen en wensen van je klant zijn en hoe jouw product die problemen effectief oplost. Enkel op basis daarvan kun je onderbouwd advies geven op maat van de klant.

Die uitdaging is extra groot in tech sales. In veel gevallen verkoop je immers niet langer aan de IT-manager maar aan de CEO. Dat betekent dat je de brug moet kunnen slaan tussen business en IT. Je moet dus kunnen denken als een ondernemer, maar tegelijkertijd op de hoogte blijven van de tech markt.

Welke tools heb je als tech sales pro ter beschikking?

Klinkt ingewikkeld? Gelukkig kun je als tech sales pro vertrouwen op enkele hulpmiddelen.

Allereerst is er de aanwezigheid van het internet. Want wat je klanten kunnen, kun jij natuurlijk ook. Het internet staat vol informatie die je kan helpen om de markt te analyseren en de problematiek van je klanten te doorgronden. Zo kun je beter inspelen op hun behoeften en hen gericht advies geven.

Daarnaast kan een basiskennis van (online) marketing je helpen om interessante leads aan te trekken, bijvoorbeeld via sociale media. Een moderne sales professional kent dan ook de best practices uit de marketing. En natuurlijk kan je marketingcollega je helpen met het maken van interessante online content zoals video’s, podcasts en blogs.

Bovendien is het een populaire misvatting dat je als tech sales sterk technisch onderlegd moet zijn. Er zijn genoeg technische collega’s die je kunnen helpen om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologieën. Een goede IT sales moet vooral de vertaalslag kunnen maken naar de business.

Ten slotte bestaan er ook allerlei wetenschappelijk onderbouwde salesmethodieken die je kunt leren en gebruiken om je klanten over de streep te trekken. Denk maar aan de ‘Winning by Design’-methodologie. Heel wat werkgevers bieden je opleidingen aan om deze en andere methodes onder de knie te krijgen.

De voordelen van een carrière als tech sales pro

Je leest het: (tech) sales is niet langer zomaar een job, maar een échte carrière waarbij je op basis van business analyse, samenwerking en bewezen methodieken succes kunt boeken. En er is meer, want als IT sales professional kun je onder andere rekenen op deze voordelen:

  • In tegenstelling tot grote bedrijven met logge structuren, krijg je bij tech start-ups en scale-ups heel wat vrijheid om je carrière zelf vorm te geven.
  • De IT markt is constant in verandering. Dat betekent dat je voortdurend nieuwe uitdagingen vindt en jezelf kunt blijven ontplooien. Je raakt dus niet snel gevangen in een gouden kooi!
  • Als tech sales pro bouw je skills en kennis op die je de rest van je leven kunt gebruiken, ook in andere functies.
  • En maak je geen zorgen: ook bij kleinere bedrijven in de tech markt kun je rekenen op een mooi loon én werkzekerheid. Meer en meer grote bedrijven doen immers beroep op start-ups en scale-ups, omdat die hen een competitief voordeel opleveren.

Aan de slag?

Doordat sales een serieus vakgebied is geworden, kun je het voor een groot deel aanleren. Goede ondersteuning is daarbij wel meer dan ooit essentieel om je optimaal te kunnen ontplooien.

Wil jij aan de slag als IT sales pro? En zie je tech sales niet zomaar als any job maar als een boeiende en uitdagende carrière? Dan kan Headlight je helpen om je ambities waar te maken. Contacteer ons via info@headlight.be of +32 471 64 90 09. Tot binnenkort!